امروز هر دو کلاس در ساعت نخست برگزار شد. بحث ار فرهنگ و ادبیات عامه بود. این بحث از موضوعات مورد علاقه این بنده است و نوعا از بیان کردنش خوشنود میشوم. امیدوارم برای همراهان هم خوب بوده باشد. به مناسبت بحث از داستان زهرمار خان، تعبیر بوق سگ، جواد و جوات و جواد مخفی و ماتیز تحصیل کرده و خیارشور، واژه مهربان، علل گرایش به عرفان بعد از حمله مغول، انوع غذا و دوا، طرز پختن شوربا، اسب ابرش و اسب سپید، مصلحات گوشت و طرز پختن کباب، تفاوت حرارت آتشهای مختلف، و چیزهایی از این دست هم صحبت کردیم. قصدم تحریک کردن ذوق شما درباره چیزهایی بود که می بینید و میشنوید تا موضوع فرهنگ و ادبیات عامه کاملا ملموس و کاربردی شود. لطفا فرق غذا و دوا را به خاطر بسپارید چون در موضوع نقد ادبی و تقسیمات زبان و ادبیات به آن شدیدا نیاز داریم. روز خوبی داشته باشید. م.ب.
درود
دق دادید این بنده را از بس برای امتحان آخر ترم غصه خوردید و سوال فرمودید. این چه دردی است که ما و شما بدان مبتلاییم؟ اگر این قدر که نگران امتحان بودیم نگران درستی کارهایمان هم بودیم باور کنید مملکت گل و بلبل میشد. نمیشد؟
داریوش گرامی این بار امر کرده اند در این باره بنویسم. چشم! پس اجازه بدهید عرض کنم که:
1. نمره همه از هژده محاسبه میشود. دو نمره آخر برای کسانی است که در کلاس حضور فعال دارند یا صاحب اخلاق خوش و هنر خوش و حال خوشی هستند. تشخیصش بر عهده این بنده است.
2. هشت نمره اختصاص به انجام تکالیف دارد. یعنی دو نوشته درباره عشق و ازدواج و چهار نوشته درباره چهار کتابی که معرفی کرده ام.
3. 10نمره هم متعلق به امتحان آخر ترم است. پرسشها اغلب تستی است (20 تا 40 سوال). چند سوال تشریحی انتخابی هم خواهیم داشت. مثلا پرسیده خواهد شد که واژه داریوش در خط پهلوی به کدام صورت زیر درست است و شما باید املای درست آن را بیابید. یک پرسش از آوانگاری خواهد بود که هنوز درس داده نشده. به همین ترتیب، از ریشه شناسی، فروق اللغه، مبحث دلالتها، محورهای جانشینی و هم نشینی و بسیاری چیزهای ریز و درشت دیگر که در کلاس گفته شده پرسش خواهد شد. بنابراین، کار خیلی سختی پیش رو نخواهیم داشت. نه برای بنده که قرار است همه آن سیصد و اندی ورقه را تصحیح کنم و نه شما که قرار است پاسخ بدهید. پس جای نگرانی نیست. بهتر است فعلا در پی آن هشت نمره باشید، چون شرط لحاظ شدن آن ده نمره نیز همین نوشته ها خواهد بود که میزان فعالیت شما را در طول ترم نشان میدهد. شاد باشید. م.ب.
در همه سه درس امروز بحث درباره تکنیک نویسندگی بر اساس محور جانشینی بود. در برخی کلاسها بجز یکی خط پهلوی آموزش داده شد. در درس سوم خط را تا حرف را گفته ایم. بماند طلبشان. دوستانی که دوست دارند نمونه ای از این خط را ببینند به یادداشت روز سه شنبه هفته قبل بروند و کتاب درخت آسوریک را دانلود کنند. م.ب.
درود دوستان
در کلاس درباره فرق این دو واژه سخن گفتیم. چون موضوع دینی است و بنده از حافظه سخن گفتم لازم شد در اینجا متن کتاب فروق الغه را در باب اختلاف این دو واژه بیاورم. متن عربی است ولی قابل فهم است. لازم شد مختصری در کلاس هفته بعد درباره اش خواهم گفت. م. باغبان
الفرق بین الرحمن والرحیم
أن الرحمن على ما قال إبن عباس: أرق من الرحیم یرید أنه أبلغ فی المعنى لان الرقة والغلظة لا یوصف الله تعالى بهما والرحمة من الله تعالى على عباده ونعمته علیهم فی باب الدین والدنیا، وأجمع المسلمون أن الغیث رحمة من الله تعالى، وقیل معنى قوله رحیم أن من شأنه الرحمة وهو على تقدیر یدیم، والرحمن فی تقدیر بزمان وهو إسم خص به الباری عزوجل، ومثله فی التخصیص قولنا فهذا النجم سماک وهو مأخوذ من السمک الذی هن الارتفاع ولیس کل مرتفع سماکا وقولنا للنجم الآخر دبران لانه یدبر الثریا، ولیس کل ما دبر شیئا یسمى دبرانا فأما قولهم لمسیلمة رحمان الیمامة فشئ وضعه له أصحابه على وجه الخطأ کما وضع غیرهم إسم الالهیة لغیر الله وعندنا أن الرحیم مبالغة لعدوله وأن الرحمن أشد مبالغة لانه أشد عدولا وإذا کان العدول على المبالغة کلما کان أشد عدولا کان أشد مبالغة.
989 الفرق بین الرحمن والرحیم(1): هما مشتقان من الرحمة، وهی لغة: رقة القلب وعطفه.والمراد هنا التفضل والاحسان. فإن أسماءه سبحانه تؤخذ باعتبار الغایات دون المبادئ.وقیل: (الرحمن) أبلغ من (الرحیم)، لکثرة حروفه، مختص بالله تعالى، لا بطریق العلیة لجریانه وصفا، وإطلاقه على غیر تعالى کفر.ومبالغته إما بالکمیة لکثرة أفراد الرحمة، وأفراد المرحوم، أو بالکیفیة لتخصیصه بجلائل النعم وأصولها المستمرة وتقدیمه على الرحیم فی البسملة، لاختصاصه به تعالى.وروى عن أبی عبدالله علیه السلام أنه قال: " الرحمن اسم خاص بصفة عامة "(1) والرحیم بالعکس.وذلک أن لفظ (الرحمن) لا یطلق على غیره تعالى، کما سبق.وأما صفة عمومه، فلان رحمته فی الدنیا واسعة شاملة للمؤمن والکافر.وأما (الرحیم) فیطلق على غیره تعالى.وأما صفة خصوصه فلان رحمته فی الآخرة لا تشمل إلا المؤمن. فإن قلت: قد ورد فی بعض الادعیة: (یا رحمن الدنیا ورحیم الآخرة)، وفی بعضها: (یا رحمن الدنیا والآخرة ورحیم الدنیا)، وورد فی الصحیفة الشریفة: " یا رحمن الدنیا والآخرة ورحیمهما "(2)، فما وجه الاختلاف؟ قلت: قد أجبت عنه بأن اختلاف العبارات باختلاف الاعتبارات فعند اعتبار أن (الرحمن) أبلغ من (الرحیم) لدلالة زیادة المبانی على زیادة المعانی، واعتبار الاغلبیة فیه باعتبار الکمیة نظرا إلى کثرة أفراد المرحومین عبر برحمن الدنیا ورحیم الآخرة لشمول رحمته فی الدنیا: للمؤمن والکافر، واختصاص رحمة الآخرة بالمؤمن.وعند اعتبار الاغلبیة باعتبار الکیفیة، وهی جلالة الرحمة ودقتها بالنسبة إلى مجموع کل من الرحمتین عبر برحمن الدنیا والآخرة، ورحیم الدنیا لجلالة رحمة الآخرة بأسرها بخلاف رحمة الدنیا، وباعتبار نسبة بعض أفراد کل من رحمة الدنیا والآخرة إلى بعض عبر برحمن الدنیا والآخرة ورحمیهما، لان بعض من کل منهما أجل من البعض، وبعضا من کل منهما أدق.(اللغات).
دانستنیها: «اگر سینما در اختیارم بود، دنیا را فتح می کردم»؛ این جمله معروف را به جوزف استالین، رهبر نه چندان خوشنام شوروی سابق نسبت می دهند اما استالین با سینما می خواست چه بلایی سر دنیا و مردمانش بیاورد؟ تسخیر اذهان عمومی و رهبری افکار مردم دنیا شاید یکی از اهدافی بود که او در سر می پروراند؛ اما یکی از اهداف اصلی او می توانست دستکاری تاریخ به کمک سینما به نفع خود و حزب کمونیستی باشد که او رهبرش بود؛ اتفاقی که حالا حتی بدون حضور استالین هم هر از گاهی مشاهده می شود و می بینیم فیلم هایی هستندکه گاهی از روی نقشه از پیش تعیین شده و گاهی هم به بهانه جذاب شدن داستان، تاریخ و اتفاقات را تحریف می کنند یا تغییر می دهند. فهرست زیر معروفترین آثاری هستند که به نوعی مرتکب تحریف تاریخ شده اند.
درود
در ساعت نخست که دیر هم آغاز شد به سبب تاخیر این بنده، به جای پرداختن به دفتر نوشته های دوستان به آموزش خط و زبان پهلوی پرداختیم و دوستان با الفبای این زبان آشنا شدند.
در ساعت دوم به تکنیک نویسندگی بر اساس محور جانشینی و موضوع سبک شناسی بر اساس محور همنشینی پرداختیم.
در ساعت سوم، موضوع محورهای همنشینی و جانشینی و تکنیک نویسندگی مطرح شد و بجز موضوع سبک شناسی به بررسی تفاوت گونه شعر کودک و شعرهای دیگر پرداخته شد. نیز درباره ترجمه بسم اله الرحمن الرحیم و امکان ترجمه پذیری واژه های آن بحث کردیم. در میانه درس، تا جایی که یادم می آید درباره خیارشور و ترشی و غذای امام حسین و مادرپخت و حتی گاوداری هم حرف زدیم.
تا اینجا به مباحث تاریخ زبان فارسی، سبک شناسی، دانشهای زبانی مختلف، و چیزهایی از این دست پرداخته ایم. تا چند جلسه بعد به مهارت نویسندگی خواهیم پرداخت. همراهان علاقمند به زبان پهلوی میتوانند نمونه خط آن را از یادداشت هفته قبل بردارند و ملاحظه کنند. م.ب.
پیش دیدگانم عکس مردی است که روزی تنها مرد همه زندگیم بود. تصویری با یک خط مشکی مورب در گوشه بالای سمت چپش که نشان از رفتن دارد. رفتن یک مرد؛ رفتن یک زندگی؛ و رفتن همه دلخوشیهای من.
تا بود دلم به جایی بند بود. تا بود زمین زیر پایم را استوار می یافتم. سالهاست نه بند جایی هستم و نه اعتمادی به این زمین لغزان دارم. یادش بخیر، روانش شاد!
داستان کبوترهای ملک الشعرای بهار
درود
در جلسه نخست درباره کبوترهای ملک الشعرای بهار سخن گفتم. دیدم حیف است مقاله کبوتر نوشته روانشاد مهرداد بهار را در اینجا نگذارم. مقاله زیبایی است که حق مطلب را در این باره ادا کرده. مقاله را از سایت رسمی ملک الشعرای بهار برداشته ام. مایل بودید مطالعه بفرمایید. م.ب.
کبوتر. نوشته روانشاد مهرداد بهار
هر بامداد در لانة کبوترها غوغایی برپا بود. کبوترها، با سردادن آواز خموشی ناپذیر و عصبی خود و با برهم زدن بیحوصلة بالهاشان، طلب گشوده شدن در لانه را میکردند؛ و چون در بر پاشنه خود میگشت، ناگهان انبوهی سپیدی، پرهیاهو و زیبا، از همة فضای میان چهار چوب در بیرون میریخت، پخش میشد و به یکباره از هر سو بر آسمان بر میخاست.
ادامه مطلب ...درود دوستان
امروز همه کلاسها برگزار شد. سپاس از عزیزانی که تشریف آوردند.
در ساعت نخست، بحث به محور جانشینی و همنشینی اختصاص داشت. بعد از سبک نوشتار سخن گفتیم و اجمالا فرق میان سبک خراسانی و عراقی را بیان کردیم. بعد هم به سایه های معنایی پرداختیم و درباره اطلاعات موجود در جملات حرف زدیم و سرانجام به تکنیک نویسندگی بر اساس محور جانشینی رسیدیم. قرار شد دوستان برای هفته بعد متن یک داستان کوتاه را در دفتری بنویسند و با حفظ محور همنشینی و با جایگزین کردن داستانی دیگر در محور جانشینی داستان خود را بنویسند و بیاورند. مشقهای نویسندگی دیده خواهد شد.
در ساعت دوم دوباره بحث از تاریخ شد. ناچار رزومه 120 سال گذشته تاریخ ایران طرح شد. در انتها خط پهلوی را هم دوستان آموختند و برخی کلمات را هم خواندند.
در ساعت سوم نیز خط پهلوی موضوع درس بود.
برای یکی از دوستان مقاله آقای دکتر حمیدیان را درباره موضوع بررسی نشانه های نامتعارف زیبایی در ادب فارسی گذاشته ام و سعی میکنم یک متن پهلوی ساده را هم از کتابخانه ام پیدا کنم و آپلود کنم تا ببینید. شاد باشید.
م.ب.
دانلود کتاب درخت آسوریک به زبان و خط پهلوی
http://s4.picofile.com/file/8100181834/draxt_i_asurig.pdf.html
مقاله: حمیدیان، سعید. بررسی نشانه های نامتعارف زیبایی در ادب فارسی
http://s4.picofile.com/file/8100181276/hamidiyan.pdf.html
دوستان و همراهان گرامی، درود
این جلسه درباره نبود فونت تصحیح سخن گفتیم. طریق نوشتن اختلاف نسخ میماند برای جلسه بعد. درباره نبود فرهنگ تاریخی املایی و نیز منابع درجه یک و دو و سه تصحیح هم سخن گفتیم. از هنر صفحه آرایی هم به طور مختصر گفتیم و نمونه هایی برای مشاهده ارائه کردیم. امید است هفته بعد که برای دیدار از کتابخانه مرحوم ملک تشریف می برید از مسئولان آن کتابخانه شریف بخواهید تا نمونه جلدها، خطها، کاغذها، سرلوحها، و رنگها را نیز به شما نشان دهند تا از نزدیک با آنها آشنا شوید. اطلاعات مفید دیگر را خود ایشان به شما خواهند داد. مطالبی که این هفته برای دانلود میگذارم شامل چند مقاله و بخشی از کتاب مصائب آقای ویراستار است درباره خانواده قلمها. امید است تا دو هفته بعد که در خدمتتان خواهم بود این مطالب را تورق فرموده باشید. سپاسگزارم. م.ب.
دانلود مقاله: جهانبخش، جویا. تاملات نظری کارآمد در تصحیح متون ادبی
http://s4.picofile.com/file/8100061800/jahanbaxsh.pdf.html
دانلود مقاله: اطلاعات پشت نسخه ای و یادداشت های برافزوده در نسخه های خطی
http://s4.picofile.com/file/8100061926/hafezian.docx.html
دانلود مقاله: اشرف صادقی، علی. ضوابط تصحیح متن های کهن
http://s4.picofile.com/file/8100062100/sadeqi.pdf.html
دانلود مقاله: افشار، ایرج. مسائل نقل و تصحیح متنهای فارسی و مشکل حفظ اصالت نسخه خطی
http://s4.picofile.com/file/8100064792/afshar.pdf.html
دانلود مقاله: روشن، محمد. شیوه های تصحیح متون
http://s4.picofile.com/file/8100062568/roshan.pdf.html
دانلود مقاله: زرین کوب، عبدالحسین. شیوه نقد و تصحیح متون
http://s4.picofile.com/file/8100062792/zarrin_kub.pdf.html
دانلود خانواده قلمها
http://s4.picofile.com/file/8100064142/ghalam_ha.pdf.html
درود دوستان
هفته گذشته عده ای از دوستان فرمودند که سه شنبه تعطیل است (یا بنده این طور ملتفت شدم). امروز که از مسئولان آموزش سوال کردم فرمودند درسها به قوت خود باقی است. از این رو، بنده سه شنبه در دانشکده خواهم بود و درس تعطیل نخواهد شد. همراهانی که روز سه شنبه با این جانب درس دارند اگر تشریف بیاورند از مباحث عقب نخواهند ماند. شاد باشید. م.ب.
درود
کتاب عشق هرگز کافی نیست اثر مفیدی است. مایل بودید دانلود بفرمایید. م.ب.
http://s4.picofile.com/file/7996431933/EshghHargezKafiNist.pdf.html
درود
در کلاس آخر روز چهارشنبه چند بیت از سبک هندی خواندم که در آنها مضمون سازیهای زیبایی شده بود. این ابیات:
ریشه سرو کهنسال از جوان افزونتر است / بیشتر دلبستگی باشد به دنیا پیر را
***
من رشته محبت تو پاره میکنم / شاید گره خورد به تو نزدیکتر شود
***
چون زندگی به کام بود مرگ مشکل است / پروای باد نیست چراغ مزار را
اکنون این مضمون درباره عشق:
ز دست عشق بجز خیر بر نمی خیزد / وگرنه پاسخ دشنام مهربانی نیست
درختها به من آموختند فاصله ای / میان عشق زمینی و آسمانی نیست
درود دوستان
روز چهارم بهمن امتحان درس های شما برگزار میشود و همان شب نمره ها را روی پرتال خواهم گذاشت. برای همین، لازم است تا 15 دی همه تکالیف به دست بنده رسیده باشد. بسیاری از دوستان هنوز حتی تکالیف ساده را هم به بنده نداده اند و این خوب نیست. به عبارت دقیق تر، از جمع سیصد نفری شما فقط 25 نفر برخی تکالیف را برای بنده فرستاده اند. عرض کرده ام که بخشی از نمره امتحان شما مربوط به همین تکالیف و نوشته های شماست و متاسفانه تاخیر در ارسال هم مد نظر هست. لطفا وقت بگذارید و انجام دهید که بعد به دردسر نیفتید و نمره امتحانتان آب نرود. بدیهی است بعد از اعلام نمرات هرگونه تغییر در آن ممکن نیست.
با احترام- م.ب.
درود دوستان
بحث امروز در حقیقت فشرده مباحث سه جلسه درسی بود. در جلسه نخست، به رزومه تحولات ایران از سال 1313 ق تا امروز هم اشاره کردیم تا معلوم شود ما میراث دار چه چیزی هستیم و چه باید بکنیم. در هر دو جلسه، اصل بحث درباره اتیمولوژی و فروق اللغه و فرهنگ عامه بود. بحث فرهنگ عامه را نیز به دوستان ساعت هشت بدهکارم.
اما تکالیف
قرار شد همراهان درباره موضوعات عشق و ازدواج مطلب جداگانه ای بنویسند. نیز چهار اثر زیر را بخوانند و درباره آنها مطلبی بنویسند. عرض کردم که بخشی از نمره آخر ترم شما عزیزان مربوط به همین نوشته هاست. کتاب نگارش و ویرایش آقای احمد سمیعی گیلانی را هم به عنوان منبع درسی معرفی کردیم. از انتشارات سمت میتوانید آن را تهیه کنید. کتابی است برای همه فصول.
اما کتابهایی که باید بخوانید اینهاست. برای دانلود روی لینکها کلیک کنید:
داستان عزاداران بیل از غلامحسین ساعدی
http://s4.picofile.com/file/7996025478/Azadaran_e_Bayal.pdf.html
فیلمنامه گاو از غلامحسین ساعدی
http://s4.picofile.com/file/7996045050/saedi_gholamhosein_gav_filmnameh.pdf.html
نمایشنامه سه خواهر از آنتوان چخوف
http://s4.picofile.com/file/7996032903/Se_Khahar.pdf.html
داستان شازده کوچولو از آنتوان دو سنت اگزوپری
http://s4.picofile.com/file/7996036341/SHAZDEH_KUCHOLU.pdf.html
تکالیف را به ترتیبی که در بالا گذاشته ام انجام باید داد. آنها را هفته به هفته تحویل دهید بهتر است. چون وقت خواندن دقیقترشان را دارم. برای این کار، نوشته هایتان را در ورد تایپ کرده و به ایمیل خود اتچ کنید. نام خود و نام روز درس و ساعت آن را هم از یاد نبرید. فراموش نشود که روز چهارم بهمن امتحان برزگزار می شود و باید تا 15 دی ماه همه نوشته ها تحویل شده باشند. نتایج امتحان همان شب در پرتال ثبت خواهد شد.
با احترام- م.ب.
درود دوستان
نمیدانم در کدام یک از کلاسها قول داده بودم که عکس میوه های عجیب را برایتان بگذارم. این هم عمل به قول. م.ب.
درود
ساعت 8-10 یادم نیست درباره چه سخن گفتیم. فکر میکنم ادامه بحث محور همنشینی و جانشینی بود. بحث به سبک شناسی و رفتار و سیره کشیده شد و یکدفعه از وسط تاریخ اسلام سر در آوردیم با بخشهایی از زندگی پیامبر و امیرمومنان. من مثلا معلم ادبیاتم دور از جانتان.
ساعت 10-12 درباره همین محورها و طریقه نوشتن حرف زدیم. بحث به مسائل روح و جسم و عوالم کشیده شد و دیگر معلوم نشد دقیقا درباره چه حرف می زنیم. جهانهای موازی و ... هم در حوزه بحث بود. نیز مرگ و زندگی و چیزهایی از این دست.
ساعت 1-3 درباره همین محورها گفتیم و نمونه ای تمرین عملی در نظم و نثر هم انجام دادیم. بحث این ساعت بیشتر ادبی بود. شعرهایی از خاقانی و صائب و بیدل خواندیم و از فریدون مشیری و فروغ فرخزاد.
قرار شد دوستان یک دفتر بردارند و نامش را بگذارند «دفتر نوشته های من» و یک داستان کوتاه را به سلیقه خودشان انتخاب کنند و از روی آن مشق بنویسند. بعد هم در محور جانشینی آن داستان را به شکل مورد نظرشان با همان ساختار از نو بسازند. هفته بعد که تعطیل است. هفته بعدتر لطفا با دفترهایتان تشریف بیاورید. مشقها را می بینم و خط میزنم.
درود
امروز همه ساعات کلاس به نوعی به مسائل حاشیه ای اختصتاص یافت. ساعت نخست با بحث درباره محور همنشینی و جانشینی شروع شد. بعد به شعر نو راه یافت و وارد مباحث دیگری شد. درباره پنج موضوعی که انسانها را دچار شکست میکند هم حرف زدیم و یک دور حوادث مهم تاریخ و بخشهایی از ادبیات از جمله شاهنامه را مرور کردیم. هفته بعد به امید خدا درباره نوشتن بر اساس محورهای همنیشینی و جانشینی خواهیم گفت. آماده باشید.
ساعت 10 تا 12/30 نیز دوباره بحث درباره محور همنشینی و جانشینی بود. دوباره بحث منحرف شد و آخرش معلوم نشد. درباره همگرایی و واگرایی در موضوع آثار هم کمی سخن کردیم. فکر کنم اشکال از کلاس 207 است که عرض و طولش با هم تناسبی ندارد.
کلاس ساعت 1-3/30 با شعری درباره امام حسین شروع شد و بحث به شعرهای مدیحه کشیده شد و به طور کل درباره جایگاه امام حسین و ائمه اطهار سخن گفتیم. محور جانشینی و همنشینی را هم در انتهای ساعت عرض کردم تا همه کلاسها آماده ورود به بحث نگارش و ویرایش باشند. در این کلاس آخر، بحث فرق دعا و سوال و فرق یغفر و یکفر و یبدل به میان آمد.
امیدوارم خیلی به دوستان سخت نگذشته باشد.
درود بر شما
بنده وظیفه دارم در مدتی کوتاه عزیزان را با موضوع تصحیح متون آشنا سازم. این وظیفه مشکلی است، اما امید است که با همکاری همراهان حاصل گردد. در جلسه امروز بحث در چند بخش جزئی ناتمام ماند که لازم است در اینجا توضیح دهم:
انواع روشهای پاک کردن اشتباهات در متون خطی بر اساس کتاب منیة المرید؛ شنگرف و شعر مرحوم ملک الشعرای بهار؛ سند کتابسازی شیخ الرئیس اعلی الله مقامه؛ دانلود کتاب و مقاله های مفید
ادامه مطلب ...
درود
درباره ریشه کلمه استاد پرسیدند. ظاهرا این کلمه از دو جزء آو + ایستاد درست شده، به معنی کسی که پیش روی دیگران می ایستد لابد برای راهنمایی یا بیان مطلبی. شاد باشید. م.ب.
درود بر شما
میدانم دیر شده و شما امتحان دارید، ولی بنده تازه امشب عازم اهوازم و تا کنون مشغول کار تنظیم این جزوه بودم. متاسفانه کتاب مرحوم خوانساری پر از افتادگی است و نکات مهم بسیاری در آن نیامده. از روی کتابهای دیگر این نقص را جبران کردم تا حدودی، ولی تعداد نکات خارج از کتاب آنقدر زیاد شد که ترسیدم باعث تشتت ذهنتان شود. برای همین، فقط نکات کتاب را در آن گذاشتم و به چند نکته خارج از کتاب که خیلی ضروری بود بسنده کردم. در ضمن، بخش نحو را باید از روی کتاب بخوانید و نکته درآوردن از آن کار مفیدی نیست. توجه باید داشت که بسیاری از تستهای به ظاهر نحوی آمیخته با اشکالات کوچک صرفی است. برای همین، فقط بخش صرف را در اینجا آوردم. شرمنده اگر دیر است یا شاید چندان کمکی به شما عزیزان نکند. لطفا دوستانی که این سطور را می خوانند به دوستان دیگر هم اطلاع بدهند.
چون وبلاگ اجازه ثبت لینک را نمیداد مجبور شدم اصل آدرس دانلود را بگذارم. لطفا آدرسها را در منوی آدرس مرورگر خود کپی و پیست کنید یا روی لینکها کلیک کنید و بعد فایلها را دانلود نمایید. دو فیلم کوتاه و دو جزوه هم از دیگران برایتان گذاشته ام.
با سپاس و عرض پوزش
ارادتمند شما- باغبان
لینک دانلود نکات درس عربی (بحث صرف کتاب مرحوم خوانساری)
http://s1.picofile.com/file/7987630107/nokate_arabi.pdf.html
لینک دانلود فیلمهای کوتاه تست زنی
http://s4.picofile.com/file/7987654080/test_harkatgozari.mp4.html
http://s1.picofile.com/file/7987668709/test_harkatgozari1.mp4.html
لینک جزوه عربی
http://s3.picofile.com/file/7987671505/Arabi_kholaseh.pdf.html
لینک راهنمای تست زنی
http://s1.picofile.com/file/7987677204/Arabi_konkur.pdf.html
درود دوستان
در جلسه ساعت 8 تا 10 بحث درباره محور همنشینی و جانشینی در زبان بود. مثالی که برای محور همنشینی آوردیم اینها بود: همه خوابند ولی من بیدارم / همه خوابند من ولی بیدارم / خوابند همه- من ولی- بیدارم / خوابند همه / بیدارم من - ولی. در محور جانشینی هم چند مثال آوردیم مانند: مردم خوابند اما تو کار می کنی و... . مثال در این باره بسیار میتوان نوشت. درباره معنی کلمه دستور هم سخن گفتیم. یکی از دوستان درباره معنی واژه استاد پرسید که یادم نیامد و هنوز هم یادم نیامده. در این کلاس، مباحثی درباره تقسیمات موسیقی ایرانی و نیز نسب اربعه در منطق هم بیان شد.
در جلسه ساعت 10-12 بحث درباره انواع دلالت بود. دوباره انواع دلالت طبیعی و عقلی و وضعی بررسی شد. انواع دلالت وضعی یعنی لفظی و غیر لفظی و انواع دلالت لفظی یعنی حقیقی و تضمنی و التزامی و انواع دلالت التزامی یعنی بین و غیر بین و انواع دلالت التزامی بین یعنی لزوم بمعنی الاعم و لزوم بمعنی الاخص نیز روشن شد.
در جلسه ساعت 13-15 درباره دستگاه فکری قدما در نظام حس ظاهری و باطنی و عملکرد این حواس سخن گفتیم. فرق تخییل و تخیل و توهم و تفکر هم طرح شد.
یکی از دوستان اشکال کرد که این مباحث چه ربطی به ادبیات دارد؟ بارها گفته ام و بار دیگر هم می گویم که این مباحث گرچه در منطق و فلسفه و اصول طرح شده اند و ظاهرا مرتبط با علوم زبانی نیستند، حکم پایه و اساس آن را دارند و نمیتوان بی یادگیری آنها سراغ زبان و ادبیات رفت.
شاد باشید. بدرود
درود دوستان
به مناسبت بحثی که هفته گذشته در یکی از کلاسها درباره یادگیری زبان انگلیسی یا عربی داشتیم، بد ندیدم این فایل را در اختیار شما هم بگذارم. میتواند برای داشتن یک ذهنیت درست درباره زبان مفید باشد. لینک دانلود این است:
م.ب.
درود دوستان
عید غدیر بر همه مبارک
در کلاس ساعت 8-10 که جلسه نخست خود را میگذراندند بحث با ریشه شناسی آغاز شد. سوالهای حاشیه ی نگذاشت کار را به درستی پیش ببریم و نیز تعداد زیاد دانشجویان. مرا که خسته کرد. خدا به بقیه رحم کند.
کلاس ساعت 10-12 که جلسه سوم خود را داشتند اختصاص به بحث دلالتها یافت. در ابتدا هم شعر بار آخر را خواندیم تا نمونه شعر داستانی هم معرفی شده باشد.
در کلاس 1-3 بحث دوباره از ریشه شناسی شروع شد. داستان مهاجرت آریاییان از دو منظر غربی و شرقی طرح شد و کمی هم درباره دینهای هندی به مناسبت حرف زدیم. این دو جلسه آخری بهتر از نشست صبح بود.
بچه های ساعت آخر که رشته شان خبرنگاری است تکلیفشان مثل تکلیف بچه های سه شنبه است. یعنی باید روزنامه هایی را که قبلا در اینجا آپلود کرده ام بررسی کنند.
شاد، بدرود
م.ب.