عاقبت عدم فرار از مدرسه

عاقبت عدم فرار از مدرسه

درباره زبان و ادبیات فارسی، ویرایش و نگارش، و برخی چیزهای دیگر (منهای سیاست)
عاقبت عدم فرار از مدرسه

عاقبت عدم فرار از مدرسه

درباره زبان و ادبیات فارسی، ویرایش و نگارش، و برخی چیزهای دیگر (منهای سیاست)

یادداشت: برای کلیه همراهان درس ادبیات

درود دوستان

دوستان آموزش فرمودند که کلاسهایی که زیر 14 جلسه درس داشته اند از نظر قانونی امکان برگزاری امتحان ندارند. برای همین بنده نشستم و بر اساس اطلاعات وبلاگ که خدا را شکر همه روزهای درسی را در آن ثبت کرده ام تعداد جلسات را درآوردم. به قرار زیر (خط زرد نشانه تعطیلی موجه دروس است و جزو تعداد کلاسها محسوب میشود). با توجه به جدول زیر، کلاس ادبیات تا آخرین روز مجاز ادامه خواهد داشت. برای محتوای درسهایی که از 14 جلسه عبور کنند فکر خوبی کرده ام که در کلاس عرض خواهم کرد (اگر تاریخها برعکس شده تقصیر بنده نیست).

روز

سه شنبه

چهارشنبه

پنج‌شنبه

ساعت

8-10

10-12

1-3

8-10

10-12

1-3

8-10

10-12

1

 

 

9/7/

 

10/7/

 

 

 

2

 

 

16/7/

 

17/7/

 

 

 

3

23/7/

23/7/

23/7/

24/7/

24/7/

24/7/

25/7/

25/7/

4

30/7/

30/7/

30/7/

1/8/

1/8/

1/8/

2/8/

2/8/

5

7/8/

7/8/

7/8/

8/8/

8/8/

8/8/

9/8/

حبیبی

9/8/

حبیبی

6

14/8/

14/8/

14/8/

15/8/

15/8/

15/8/

16/8/

16/8/

7

21/8/

21/8/

21/8/

22/8/

22/8/

22/8/

23/8/

23/8/

8

28/8/

28/8/

28/8/

29/8/

29/8/

29/8/

30/8/

30/8/

9

5/9/

5/9/

5/9/

6/9/

6/9/

6/9/

7/8/

7/8/

10

12/9/

12/9/

12/9/

13/9/

13/9/

13/9/

14/8/

14/8/

11

19/9/

19/9/

19/9/

20/9/

20/9/

20/9/

21/8/

21/8/

12

26/9/

26/9/

26/9/

27/9/

27/9/

27/9/

28/9/

28/9/

13

3/10/

3/10/

3/10/

4/10/

4/10/

4/10/

5/10/

5/10/

14

10/10/

10/10/

10/10/

11/10/

11/10/

11/10/

12/10/

12/10/

15

17/10/

17/10/

17/10/

18/10/

18/10/

18/10/

19/10/

19/10/

16

آزمون

آزمون

آزمون

آزمون

آزمون

آزمون

آزمون

آزمون

 

یادداشت: برای همراهان روز پنج شنبه 28/9/92

درود دوستان

ساعت نخست به بیان برخی مطالب باقی مانده از قبل گذشت و طریقه نوشتن منابع درون متنی و بیرون متنی نیز گفته شد. ساعت دوم به آوانگاری اختصاص داشت. شاد باشید


یادداشت: درس ادبیات روز چهارشنبه 27/9/92

امروز درسها خوب پیش رفت. «این دل گذاشت قصه بگوییم ما مگر؟»

ترم در حال اتمام است و برخی مطالب هنوز باقی است. در ساعت نخست به موضوع آوانگاری نرسیدیم و از بحث شیوه نگارش منابع و مراجع بیرون نیامدیم.

در ساعت دوم، روشهای بدنویسی و آوانگاری را گفتیم. در ساعت سوم نیز، از موضوع شیوه نگارش منابع و مراجع و بخشی از مباحث نشر و ویرایش بیرون نرفتیم. همراهان ساعت سوم محبت کرده شیرینی مبسوطی خریده بودند. دم همگی شان -به ویژه دوست بزرگواری که قبول زحمت کرده بود تا کام همه را شیرین کند- گرم! آرزوی شادی هه عزیزان را دارم.

برخی دوستان فرموده اند که لینک جزوه بدنویسی خراب شده. دوباره کنترل کردم که در دسترس باشد.

با احترام- م.باغبان

لینک دانلود

http://s5.picofile.com/file/8103648150/maanabafiuaye_asre_ma.pdf.html

یادداشت: برای همراهان ادبیات روز سه شنبه 26/9/92

درود بر همگی

امروز بحث معنابافی را در برخی کلاسها تمام کردیم. دوستان لازم است روشهای بدنویسی را بر اساس مقاله ای که در وبلاگ گذاشته ام (جزوه شماره 2) مطالعه کنند و یاد بگیرند.

بحث کل کلاسها امروز درباره آوانگاری بود که دو سوال امتحان از آن است و حتما باید یاد گرفته شود. سعی میکنم به زودی جزوه آن را هم در وبلاگ بگذارم. شاد باشید. م.ب.

یادداشت: برای همراهان کارگاه تصحیح متون خطی (جلسه آخر)

درود بر همگی

یکی از همراهان خواسته اند تا طریق کامنت گذاری در ورد را اینجا بنویسم. به روی چشم.

برای قرار دادن یک کامنت در نرم افزار ورد، کافی است روی کلمه ای که میخواهیم درباره اش توضیحی بدهیم کلیک کنیم یا جمله یا بند کورد نظر را انتخاب و بلوک کنیم. سپس به منوی review رفته و روی گزینه new comment کلیک میکنیم. مستطیلی در سمت راست یا چپ صفحه باز میشود که میتوانیم در آن پیام خود را تایپ کنیم.

برای ثبت نام خود در کامنت، از منوی فایل، گزینه option را انتخاب کرده و روی منوی general کلیک میکنیم و در خانه initials نام خود را وارد میکنیم. حالا اگر در متن خود کامنتی بگذاریم، این نام در کامنت ثبت خواهد شد. این کار برای فایلهایی که چند نفر آن را میخوانند و نظر میدهند بسیار مفید است و مانع سردرگمی و اشتباه میشود.

برای ثبت اصلاحاتی که در متن یک نوشته انجام میدهیم (ثبت موارد ویرایش شده با کامپیوتر) کافی است به گزینه review برویم و روی گزینه track changes کلیک کنیم تا به رنگ زرد درآید. حالا اگر چیزی به متن زیاد یا از آن کم کنیم با قلم قرمز نمایش داده خواهد شد. اگر علاقه داشتید همه تغییرات را در متن ببینید کافی است track را به دلخواه خود تنظیم کنید. برای این منظور، کافی است منوی کشویی track را باز کنید و گزینه دوم آن یعنی track changes option را باز کنید. یک پنجره جدید باز میشود که میتوانید در آن رنگ و نوع نمایش را به دلخواه تنظیم کنید. مثلا در قسمت بالون با انتخاب گزینه always میتوانید همه تغییرات را ببینید. نیز میتوانید چپ و راست بودن کامنتها و موارد حذف شده را مشخص کنید. کافی است کمی با این تغییرات بازی کنید تا فرایشان بگیرید.

در ضمن، برای ثبت نام خود در کامنتها از گزینه سوم موجود در منوی کشویی ذکر شده نیز میتوانید استفاده کنید.

امیدوارم همین توضیح کوتاه برای همراهان گرامی مفید بوده باشد. خوب و بد کارگاه و نواقصش را بر این بنده ببخشایید. تندرستی و شادیتان را آرزو میکنم و از اینکه شما را دیدم خدای را شاکر و از همراهیتان سپاسگزارم.

با احترام و ارادت- م.باغبان

یادداشت: بخشی از گفتگوی برتراند راسل

امروز به یکی از دوستان وعده کردم که این بخش از گفتگوی برتراند راسل را اینجا بگذارم. شما هم اگر ببینید بد نیست.

لینک دانلود

http://s4.picofile.com/file/7858321498/Russel.flv.html

یادداشت: داستان کوتاه خوبی خدا

چند وقتی هست که تقدیر خوبی مرا خواسته و بیشتر حسن آقا را می بینم. مثل روزهای دور گذشته می نشینیم و چیزی می خوانیم و حرف می زنیم. از هر دری سخنی. گاهی هم بیرون میرویم و هوایی میخوریم. البته، خواندن کتاب و راندن وسیله با حسن آقاست. به من طوری که خودم نفهمم و حس بدی نداشته باشم استراحت داده. خدا یا همان خیر منتشر خیرش بدهد.

دیروز داستانی خواند که الحق زیبا بود. هرچند من برای رسیدگی به آبگوشتی که سر گاز میجوشید چند وقت یکبار باید جلسه را ترک میکردم و رشته سخن پاره میشد. جایتان خالی! خیلی صفا کردم. پیشنهاد میکنم شما هم بخوانید. م.ب.

دانلود داستان خوبی خدا

http://s4.picofile.com/file/7904983331/khoobi_ye_khoda.docx.html

یادداشت: معنی واژه عبهر (پاسخ به پرسش یکی از همراهان درس ادبیات) 20/2/92

دوستی امروز بنده را سر پله ها یافت و پرسید: عبهر یعنی چه؟ بنده هم که دیدم مرا با لغتنامه آنلاین دهخدا اشتباه گرفته اند آنقدر خوش به حالم شد که بالکل معنی واژه عبهر یادم رفت. هزار بار نگفتم که برای این بنده هیجان خوب نیست؟

به هر حال، معنی عبهر به نقل از لغتنامه دهخدا این است:

عبهر.(ع ص ) پر گوشت و بزرگ از مردم . (اقرب الموارد) (منتهی الارب ). || اسب آکنده گوشت . (منتهی الارب ) (آنندراج ) (اقرب الموارد). || دراز و نازک و خوش تن از هر چیزی . (منتهی الارب ). || (اِ) نرگس . || یاسمین . || بستان افروز. (اقرب الموارد) (منتهی الارب ) (آنندراج ). || نرگس که در میان آن زرد باشد به خلاف شهلا که سیاه باشد. (غیاث اللغات ) (مهذب الاسماء)

شاد باشید

یادداشت: برای همراهان درس ادبیات (روزهای سه شنبه و چهارشنبه و پنج شنبه)

این هفته درباره سرفصل دروس با هم حرف زدیم و ویژگیهای یک نوشته خوب و نیز کلیات مرجع شناسی را ییان کردیم. در یکی از کلاسها 10 روش بدنویسی را نیز گفتیم و الباقی همچنان مبحث را طلب دارند. دوستان لطفا توجه داشته باشند که باید در همه کلاسها مباحث زیر طرح شده باشد. اگر گفته نشده متذکر شوند تا عرض کنم:

1. اتیمولوژی و نمونه هایی از ریشه شناسی

2. فروق اللغه و فرهنگ عامه. خصوصا بحث حواس ظاهری و حواس باطنی

3. انواع دلالت (طبیعی و عقلی و وضعی) و شاخه های آن

4. خط پهلوی

5. موضوع محورهای همنشینی و جانشینی / تفاوت سبک هندی و عراقی

6. روش نویسندگی و تقلید

7. ریتم در متون نظم و نثر و مشابهت آنها با تصنیف و آواز

8. مرجع شناسی

9. ویژگیهای نوشته خوب، نویسنده خوب، نقش نویسنده در جامعه و...

10. بدنویسی و آداب معنابافی

پایدار باشید. م.ب.



یادداشت: برای همراهان کارگاه تصحیح متون خطی (جلسه آخر)

در جلسه آخر درباره روش نوشتن اختلاف نسخه ها در پانویس و شیوه تصحیح سخن گفتیم و نمونه هایی نیز شاهد آوردیم. امیدوارم برای همراهان گرامی مفید بوده باشد. سپاسگزارم از همراهی و توجهتان. ساعات خوبی با شما داشتم. پایدار و تندرست باشید. با احترام- باغبان

یادداشت: لینک دانلود کتاب هیتلر ما

درود

وعده کرده بودم که کتاب هیتلر ما را که نمونه بارزی از روش امامزاده یعقوب است برای ملاحظه اینجا بگذارم. این کتاب از منشورات وزارت تبلیغات آلمان نازی در طول جنگ دوم جهانی است. گفتیم که مغالطه دروغ از عمده ترین روشهای تبلیغات است. اما چقدر خوب است آدم در تبلیغ هم راستگو و صادق باشد. م.ب.

لینک دانلود

http://s1.picofile.com/file/8101981100/hitler_ma.pdf.html

یادداشت: یک روز پنج شنبه دیگر 7/9/92

درود دوستان

امروز آموزش خط پهلوی را با هم گذراندیم. جزوه مربوط به این خط را از یادداشت پیشین دانلود کرده مطالعه بفرمایید. هدف صرف آشنایی شما با این دبیره بود. شاد باشید. م.ب.

یادداشت: لینک همه کتابها و موضوعات قابل دانلود ارائه شده در کلاس ادبیات فارسی

درود دوستان

برخی از همراهان هنوز این کتابها را دانلود نکرده اند و احتمالا سختشان هم هست در صفحات مختلف وبلاگ دنبال این کتابها بگردند. برای همین آنها را در یکجا جمع کردم که یافتنش آسان باشد.

کتابهای مربوط به همراهان روز پنج شنبه

داستان عزاداران بیل از غلامحسین ساعدی

http://s4.picofile.com/file/7996025478/Azadaran_e_Bayal.pdf.html

فیلمنامه گاو از غلامحسین ساعدی

http://s4.picofile.com/file/7996045050/saedi_gholamhosein_gav_filmnameh.pdf.html

نمایشنامه سه خواهر از آنتوان چخوف

http://s4.picofile.com/file/7996032903/Se_Khahar.pdf.html

داستان شازده کوچولو از آنتوان دو سنت اگزوپری

http://s4.picofile.com/file/7996036341/SHAZDEH_KUCHOLU.pdf.html


کتابهای مربوط به همراهان روز سه شنبه و چهارشنبه

1. داستان تنگسیر از صادق چوبک و مقایسه آن با فیلم سینمایی تنگسیر ساخته امیر نادری

2. نمایشنامه دستهای آلوده اثر ژان پل سارتر

3. نمایشنامه راستان (عادلها) اثر آلبر کامو

4. داستان ترس و لرز از غلامحسین ساعدی


از این هشت اثر میتوانید چهار اثر را به انتخاب خودتان بخوانید و درباره اش بنویسید. این نوشته شامل خلاصه داستان و چیزی که از این کتابها برداشت می کنید باید باشد.


روزنامه های مربوط به دوستان روز سه شنبه (ساعت 13-15) 

البته، این دوستان به جای بررسی روزنامه ها میتوانند تکلیف بالا را انجام دهند:


1. مطالعه و بررسی شماره دوم از روزنامه صور اسرافیل (میرزا جهانگیر خان صور اسرافیل)

2. مطالعه و بررسی روزنامه قرن بیستم (میرزاده عشقی)

3. مطالعه و بررسی شماره نخست از روزنامه طوفان (فرخی یزدی)

4. مطالعه و بررسی شماره نخست از روزنامه جنگل (میرزا کوچک خان جنگلی)


فراموش نشود که فقط تا 15/10/92 فرصت برای تحویل تکالیف هست و پس از آن تقریبا هیچ عذری برای تاخیر در تحویل تکلیف پذیرفته نیست. کسانی هم که مشکلی دارند لازم است در این باره با این بنده سخن کنند یا ایمیل بزنند تا چاره دیگری بیندیشیم. تاکید میشود دوستانی که این تکالیف را انجام ندهند در زمره غایبین بیش از حد مجاز تلقی شده و مطابق قوانین به آموزش معرفی خواهند شد. عرض کردم تا بعد گله ای در کار نباشد. آگاهان به نامطلعین خبر بدهند. لطفا، ناچارم به کاری که دوستش ندارم نفرمایید. م. باغبان

یادداشت: یک روز چهارشنبه دیگر 6/9/92

درود دوستان

ساعت نخست به موضوع نگارش بر اساس محور جانشینی، ریتم در جملات داستانی و مشابعت آنها با ریتم موجود در گوشه های موسیقی ایرانی و لزوم مراعات آنها پرداختیم.

ساعت دوم به بحث از ریتم در ادبیات و نیز موضوع بدنویسی اشاره کردیم.

در ساعت سوم ادامه آموزش خط پهلوی و موضوع بدنویسی و معنابافی را پی گرفتیم و روش امامزاده یعقوب را هم توضیح دادیم. یکی از دوستان پیشنهاد کردند که جزوه ای برای این درس ترتیب داده شود. ببینم چه میشود. اگر فرصتی به دست بیاید بدم نمی آید جزوه ای در این باره تدوین کنم تا یادگار بماند. ولی قول نمیدهم.

در کلاس یکی از شعرهای ابراهیم ناجی را خواندم و غلط ترجمه کردم. یکی از دوستان محبت کرد و این اشتباه کاری را یادآور شد. بیت این بود: کیف ذاک الحب امسی خبرا / وحدیثا من احادیث الجوی. چگونه آن عشق بدل به داستان و حکایتی از حکایات درگوشی شد؟ با سپاس از این همراه گرامی. دمتان گرم و سرتان خوش! م.ب. 

یادداشت: یک روز سه شنبه دیگر 5/9/92

درود دوستان

امروز صبح به بیان مباحثی از هستی شناسی اختصاص یافت. درباره نحوه انجام تمرین جانشینی هم مطالبی گفته شد.

ساعت 10-12 به موضوع بدنویسی و معنابافی پرداختیم و روش امامزاده یعقوب را هم بررسی کردیم.

ساعت سوم به آموزش خط پهلوی و موضوع بدنویسی پرداختیم. این بنده که از پا در آمد. امید که شما خوب باشید. م. باغبان

یادداشت: برای همراهان کارگاه تصحیح متون خطی 4/9/92

درود بر همگی

امروز آمدیم اندکی درباره مقدمات ساختن فایلی که برای تایپ نسخه نیاز داریم حرف بزنیم که کار خراب شد و کل ساعت در این باره گذشت. عرض کردم که در یادداشتی توضیحی در این باره خواهم داد. این همان توضیح است:

برای شروع، باید ابتدا اندازه متن چاپی را معین کنیم. برای این کار یک صفحه ورد را باز می کنیم و در منوی page layout روی گزینه margins کلیک می کنیم. 

در مارجین تعدادی صفحه آماده وجود دارد. ما به آنها کار نداریم. برای همین روی گزینه custom margins کلیک می کنیم. 

ادامه مطلب ...