عاقبت عدم فرار از مدرسه

عاقبت عدم فرار از مدرسه

درباره زبان و ادبیات فارسی، ویرایش و نگارش، و برخی چیزهای دیگر (منهای سیاست)
عاقبت عدم فرار از مدرسه

عاقبت عدم فرار از مدرسه

درباره زبان و ادبیات فارسی، ویرایش و نگارش، و برخی چیزهای دیگر (منهای سیاست)

یادداشت: برای روز سه شنبه 23 و 30 مهرماه

درود دوستان

مستحضرید که درسهای کلاسهای مختلف با هم فرق دارند، چون واقعا نمیتوانم یک موضوع را چند بار تکرار کنم. این کار باعث میشود تاحدودی فراموش کنم چه گفته ام و چه کرده ام. برای اینکه هم من یادم نرود و هم شما، مرور موضوعات طرح شده در جلسات اخیر بد نیست:

1. سه شنبه ساعت 8 تا 10. جلسه نخست به بیان سرفصل دروس و معرفی علوم مختلف زبانی و از جمله ریشه شناسی اختصاص داشت. در ریشه شناسی تقریبا واژه های مشابهی را بیان میکنم تا خیلی متشتت نباشد. جلسه دوم که امروز باشد درباره فرق واژه های دادن و پرداختن و معانی مختلف واژه فریاد و ریشه آن سخن گفتیم. به مناسبت بحث به موضوع دلالت در منطق و اصول فقه پرداختیم و دوباره به معنی فریاد بازگشتیم و بحث درباره ویرایش را آغاز کردیم.

2. در جلسه ساعت 10 تا 12 در جلسه نخست به معرفی علوم زبانی و سرفصل دروس پرداختیم. بعد به ریشه شناسی و تاریخ مهاجرت آریاییان اشاره کردیم. درباره اشکال لحن ترجمه ها هم سخن گفتیم و نمونه هایی آوردیم. در جلسه امروز به فرق میان 14 واژه بسیار معروف پرداختیم: فکر، عقل، اندیشه، علم، دانش، خیال، وهم، شک، تردید، گمان، ظن، حس، احساس، شعر. به مناسبت به تقسیم فلسفه در قدیم و فلسفه طبیعیات اشاره کردیم و از مباحث طبی قوای سه گانه بدن را معرفی کردیم و درباره نقش حواس در قوه نفسانیه مطالبی گفتیم.

3. در جلسه ساعت 1 تا 3 هفته پیش که جلسه سوم دوستان بود به تاثیر ساختار نوشته در پیدایش نوشتارهای مختلف پرداختیم و حادثه ای را در فرمهای خبر، گزارش، مقاله، داستان، و فیلمنامه نوشتیم. در جلسه امروز به تفاوت و تغییر معانی باختر و خراسان و خاوران اشاره کردیم. بعد به مفهوم شرق و غرب فرهنگی و سیاسی و تاریخ مهاجرت آریاییان و نیز تاریخ هردوت و موضوع شرق شناسی پرداختیم. متن سه نامه دوستانه را هم با هم در کلاس خواندیم. کتاب پسا استعمار ادوارد سعید و کتاب یونانیان و بربرهای امیرمهدی بدیع را هم معرفی کردیم. از هفته پیش وعده کرده بودم کتاب داستان یک روح را هم آپلود کنم تا بخوانید. به دل و دیده. از هین جا دانلود بفرمایید.

در ضمن، برخی دوستان نوشته هایشان را نفرستاده اند. دست بجنبانند که دیر نشود.

با سپاس- باغبان

دانلود کتاب داستان یک روح (درباره بوف کور هدایت)

دانلود کتاب یونانیان و بربرها (ترجمه مرحوم آرام)

دانلود کتاب ادبیات پسا استعماری و تئاتر (به زبان انگلیسی)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد