عاقبت عدم فرار از مدرسه

عاقبت عدم فرار از مدرسه

درباره زبان و ادبیات فارسی، ویرایش و نگارش، و برخی چیزهای دیگر (منهای سیاست)
عاقبت عدم فرار از مدرسه

عاقبت عدم فرار از مدرسه

درباره زبان و ادبیات فارسی، ویرایش و نگارش، و برخی چیزهای دیگر (منهای سیاست)

یادداشت: برای دانشجویان ادب فارسی (جلسه دوم. روز سه شنبه 16 مهرماه 92)

درود دوستان

جلسه امروز به بیان علم تفاوت معنای واژگان یا فروق اللغه اختصاص داشت. برای نمونه، فرق معنای اثر و علامت، حس و احساس طرح شد. کتاب فروق اللغه از ابوهلال عسکری هم معرفی شد که با کلیک روی نام کتاب میتوانید دانلودش کنید. به فرهنگ عامه هم اشاره کردیم و منابعی چون کتاب کوچه شاملو و فرهنگ فارسی عامیانه دکتر ابوالحسن نجفی معرفی شد. برای نمونه هم حکایت "زهرمار خان یا پای دیگ آب جوش نمیرود یا اگر برود بر نمی گردد" از کتاب زندگانی من عبدالله مستوفی که نواده دختری ناصرالدین شاه است ذکر شد. نسخه افست دو روزنامه شرف و شرافت از روزنامه های دوره ناصری را هم ملاحظه فرمودید. بعضی دوستان تکلیف هفته قبل را انجام نداده بودند که قرار شد همراه تکلیف این هفته تا روز دوشنبه به ایمیل بنده بفرستند. لطفا تاخیر نفرمایید. برای این هفته متنی حداقل در 300 کلمه درباره "ازدواج" بنویسید. هدفم از طرح موضوعاتی چون عشق و ازدواج این است که بدانم شما درباره موضوعاتی که هزاران بار شنیده و بیشتر از اینها بدانها اندیشیده اید و نیاز به فکر مجدد ندارید چه چیزهایی مینویسید و با چه زبانی. چون نمیخواهم شما را به نوشتن چیزهایی وادار کنم که نیازمند پژوهش و مطالعه هستند. در ضمن، نوشته های شما در صفحه ای اختصاصی در همین وبلاگ منتشر میشود و پاسخ اختصاصی هر یک از نوشته ها را به ایمیلتان میفرستم تا اشکال نوشته هایتان را بدانید. لطفا وقت بگذارید.

برای هفته های آینده تکالیفی هم در نظر گرفته ام به شرح زیر:

1. مطالعه و بررسی شماره دوم از روزنامه صور اسرافیل (میرزا جهانگیر خان صور اسرافیل)

2. مطالعه و بررسی روزنامه قرن بیستم (میرزاده عشقی)

3. مطالعه و بررسی شماره نخست از روزنامه طوفان (فرخی یزدی)

4. مطالعه و بررسی شماره نخست از روزنامه جنگل (میرزا کوچک خان جنگلی)

این شماره ها را میتوانید با کلیک بر عنوان آنها از همین جا دریافت کنید. هدف از بررسی این روزنامه ها، یافتن شیوه املایی آنها، برخی واژه هایی که امروزه معنای خود را از دست داده اند، شکل طراحی و ساختار روزنامه، و شیوه خبرنویسی و خبررسانی، و حتی شیوه تبلیغ و اعلان است.

با سپاس

م.باغبان

نظرات 3 + ارسال نظر
علی حوری کامران شنبه 27 مهر 1392 ساعت 19:37

استاد سلام با عرض پوزش برنامه هایی له فرمودید دانلود نمیشه بازهم تا دوشنبه سعیمو میکنم از جای دیگه تهیه کنم.

درود. دوباره کنترل کردم. دانلودشان مشکلی ندارد. اشکال از دستگاه شماست. از دوستان بخواهید برایتان ایمیل کنند یا بیاورند دانشکده. م.ب.

محمدرضا خان دل دوشنبه 22 مهر 1392 ساعت 20:46

سلام استاد
ممنون از زحماتی که میکشید...
من جلسه اول نبودم و تکلیف جلسه اول و دوم باهم براتون ایمیل کردم...
در ضمن من از قزوین میام اگه کمی دیر میرسم منو ببخشید.

درود برادر. نوشته هایتان را دریافت کردم. سپاس.
نگران تاخیر هم نباشید. چون عذرتان موجه است.

حسین رستمی شنبه 20 مهر 1392 ساعت 12:36

درورد . استاد گرامی آقای باغبانی . با تشکر از کلاس خوبتون و مطالبی که فکر نخواهم کرد تا قبل از مواجهه با کلاس شما به آن دست پیدا می کردم . من یکی از معدود افرادی بودم که تکلیف کلاسی را در جلسه قبل تخویل دادم. خوشحال میشم تا نظرتون رو راجع موضوع عشق که نوشته بودم بدونم . شاد و برقرار باشید . رستمی

سپاس برادر. خواندم. نتیجه را خدمتتان عرض خواهم کرد. بدرود، شاد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد